Příběh změny, Václav Trojan, Irena Trojanová, 2016

Jak už to u těchto dvou autorů bývá, kniha kombinuje teorii a praxi, přičemž tentokrát převažují spíše příklady z praxe, a vytváří poutavý průchod konkrétním tématem z oblasti školského managementu. Procesem změn ve specifickém školském prostředí provází tři rozdílné příklady, které jsou popisovány v různých fázích cyklu změny – slučování škol, zavádění středního managementu ve formě ročníkových či oborových týmů a projektová výuka v rámci týdenní expedice. V závěru je vše doplněno krátkým shrnutím témat řediteli škol plánovaných změn, jak je autoři zaznamenali na svých seminářích.

Poznámky pro další použití:

  • Definice změny
  • Role ředitele školy
    • Lídr, manažer, vykonavatel
  • Kompetence ředitele školy
  • SWOT/STEP analýza
  • Fáze změny
    • Destabilizace – vnější x vnitřní impulsy
    • Analýza a rozhodování – Gap analýza, analýza 5F, VRIO analýza
    • Plánování – strategická úroveň – SMART, taktická úroveň, operativní úroveň
    • Implementace – raná, vlastní
    • Reflexe – věcná, procesní, osobní spokojenost
    • Stabilizace
  • Změna a lidé
    • Vytváření a analýza pracovního místa
    • Kvalifikační profil
    • Pracovní náplň
    • Kompetenční profil
    • Adaptace
    • Sledování a hodnocení pracovního výkonu – zpětná vazba
    • Vzdělávání pracovníků
  • Ředitelé a aktuální potřeba změn
    • Rozděleno do tří oblastí – pedagogové, ŠVP, škola jako taková

Více na cbdb.cz