Globální výchova, Graham Pike, David Selby, 1994

Třicet let stará kniha (1988, česky 1994), přesto charakteristiky tehdejší „klasické“ školy sedí i na tu dnešní. Krom kritiky přináší i základní představu koncepce „globální výchovy“. Zajímavé je srovnání se současnými klíčovými kompetencemi a průřezovými tématy. I dnes je použitelná spousta námětů na konkrétní hry a aktivity.

Poznámky pro případné budoucí využití:

  • Pohledy na svět – mechanický x systémový
  • Příznivé podmínky:
    • opravdovost a upřímnost na straně učitele,
    • důvěra v žáka, uznávání jeho pocitů a jeho respektování,
    • vcítění se do osobnosti žáka.
  • Jak se učíme?
    • Anthony Gregorc – typy konkrétní sekvenční, konkrétní náhodné, abstraktní sekvenční, abstraktní náhodné
    • Bernice McCarthyová – 4MAT System – 4 kvadranty s osami aktivní přístup – pozorování a pocity – vnímání
  • Globální učitel:
    • přistupuje k řešení problémů z globálního, celosvětového hlediska, a nikoli z hledisek národnostních nebo etnických,
    • umožňuje studentům seznámit se s rozmanitostí a bohatstvím nejrůznějších kultur,
    • je zaměřen především na budoucnost,
    • vidí svou úlohu především v tom, že studentům umožňuje, aby samostatně dospěli ke znalostem a osobním postojům,
    • dává svým žákům najevo víru v lidské možnosti,
    • klade důraz na rovnoměrný rozvoj všech složek osobnosti studentů – ne pouze na získávání vědomostí, ale i na rozvoj složky citové a sociální,
    • využívá ve třídě různé formy a metody výuky,
    • chápe učení jako celoživotní proces,
    • se snaží, aby informace, kterou studentům předává, byla v souladu s použitou formou a celkovou atmosférou,
    • respektuje práva druhých a snaží se ve třídě rozložit moc a odpovědnost za rozhodování a přijatá rozhodnutí,
    • se snaží svým studentům ukázat vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty,
    • se snaží začlenit život třídy do života místní komunity.
  • Hry a aktivity
    • Seznamovací
    • Navození atmosféry
    • Navození důvěry
    • Vytváření pozitivního prostředí
    • Sebepoznávací aktivity
    • Uznávání a oceňování
    • Diskusní aktivity
    • Rozvoj soustředění a představivosti
    • Kooperace
    • Hry s rolemi
    • Simulační hry
  • Zpětná vazba a techniky hodnocení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *