Seminář: Reflexe ve výuce

Dvoudenní seminář ve dnech 16. a 17. listopadu 2018 pod vedením Terezy Krčmářové a Andrey Vedralové.

Základní info na webu organizátora.

Několik poznámek:

  • Rozhovor – zkouška naslouchání
    • téma 17. listopad
    • jeden vypráví, jeden naslouchá, jeden pozoruje, pak si poskytují zpětnou vazbu
    • velká otevřenost, emoce
  • Zpětná vazba k naslouchání od Terezy
    • rizikový moment, když mluvčí neví, jak dál
    • vždy je lepší oznamovací věta než otázka
    • pozor na přímý pohled do očí, mluvčí může vnímat citlivě
    • míň je víc
  • Co je reflexe?
    • proces
    • zpětná vazba x reflexe
  • Kolbův cyklus učení
    • Každý se učí z jiné fáze – aktivisté, reflektoři, teoretici, pragmatici
  • Johariho okno
    • oblasti – otevřená, skrytá, slepá, neznámá
    • cílem je mít co nejvíce v otevřené
  • nezapomínat provádět reflexi reflexe
  • konstruktivistický model výuky E – U – R
  • cvičení – práce s textem – INSERT
  • pokud vzniká problém s časem pro reflexi, plánovat odzadu
  • 4P
    • průběh – popis, rozpomenutí (mít o co se opřít)
    • pocity – emoce, prožívání, dojmy
    • poznatky – souvislosti mezi poznatky, zjištění
    • příležitosti – využití právě získaných dovedností
  • video – Billy Elliot
    • Jak by jej šlo využít?
    • aktivity, otázky pro reflexi
  • nácvik vedení reflexe (jedna účastnice), reflexe reflexe
  • konec páteční části
  • „brainstorming“ – co by měl dělat ten, kdo vede reflexi
  • pravidla x dohody
  • aktivita – firma – posílání karet – z Nápadníku pro výuku dle učebních stylů
    • 2 skupiny po 7 lidech, ostatní pozorují
    • Andrea vede reflexi
    • metareflexe
      • procesní komentáře
      • shrnování
      • otázky – na průběh a pocity
      • zopakování posledních slov
      • Aha, OK.
      • naladění na emoce skupiny – humor
      • přímé oslovování, oslovování skupiny
      • připomínání pravidel
      • parafrázování – Takže…
      • ujišťování se
      • zasazení do času – Než se podíváme na…
      • plán pro příště
      • navracení od interpretací k popisu
  • vedení reflexe – dvě skupiny – v každé jedna účastnice – hra s provázkem v pěti lidech – vytvořit čtverec

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *