Konec prokrastinace, Petr Ludwig

Tahle kniha přímo nesouvisí se školstvím, ale každý učitel asi poměrně často řeší otázky typu: odkud a kam směřuji, jak pracovat s časem, jak se rozvíjet, … Kniha Petra Ludwiga přináší několik konkrétních nástrojů, zároveň se snaží vyvrátit různé mýty, nabízí řadu odkazů na zdroje a různé studie. Je stručná, čtivě psaná, text je doprovázen řadou ilustrací, vizualizací toho nejdůležitějšího.

I já si to nejdůležitější tady poznamená, i když jen v textové podobě:

  • Rozhodovací paralýza – čím více možností mám, tím složitěji se rozhoduji
  • Zaměřovat se na vizi, nikoli na cíle. Být spokojený na cestě (s milníky), v přítomnosti
  • Emoce flow (dlouhodobá emoce) a meaning (při nesobeckém jednání)
  • Osobní vize
    • SWOT analýza
    • Seznam úspěchů
    • Analýza motivujících činností
    • Beta-veze
    • Finální verze
  • Emoční slon a racionální jezdec
  • Obnovovat kognitivní zdroj – sklenice džusu, procházka
  • „Křeček“ – stav naučené bezmoci v reakci na několik neúspěchů
  • Nástroje
    • Buzer-lístek – zmaření na návyky
    • Todo-today – plánování činností
    • Todo-all – todo, ideas, diář
    • Hrdinství – vědomě opouštět komfortní zónu
    • Inner-game – vědomá reakce (pozitivní nebo neutrální) na podnět (např. selhání)
    • Flow-lístek – tři pozitivní věci z daného dne
    • Křečko-restart
    • Schůzka sám se sebou
  • Jak zvyšovat objektivitu?
    • Zvyšujte svoje kompetence vzděláváním
    • Stavte na kvalitních zdrojích informací
    • Nezaujímejte stanoviska k věcem, o kterých máte málo znalostí
    • Zpochybňujte svoji intuici
    • Hledejte externí zpětnou vazbu
    • Pracujte na svém kritickém myšlení
    • Hledejte vyvrácení stejně intenzivně jako potvrzení
    • Používejte tzv. Occamovu břitvu
    • Dejte si pozor na hromadného Dunning-Krugera
    • Nemějte dogmata

Více o knize na cbdb.cz